George Mirea :
Cu oarecare întârziere am intrat în posesia unui volum care prin forma aleasă de a ni se adresa: tableta-document, ne ușurează înțelegerea multor probleme ale trecutului nostru îndepărtat. Am în vedere volumul Noi, latinii Bizanțului semnat de fostul meu coleg în îndelungata activitate în Radio-Televiziunea Română, dar și coleg, parțial de școală și studii, dobrogean de oricine, Dionisie Șincan. Volumul cuprinde 48 de „tablete”-text și două CD-uri cu textele în rostire radiofonică și a fost editat prin grija doamnei Sofia Șincan, la rîndul său cunoscut comentator al instituției amintite mai înainte. Cartea a apărut în condiții grafice de excepție la Editura „Casa Radio”. Toate textele au fost rostite la emisiunea duminicală „Matinal”.
Spre deosebire de cele mai multe contribuții bazate pe document și scrieri anterioare, „tabletele” din volumul la care facem trimitere au un argument în plus pentru credibilitate și, pot afirma, hotărîtor.
Dionisie Șincan, reluînd unele teme, probleme, documente ori cînd vorbește primul despre o descoperire, cînd înregistrează o noutate îi face, publică revelația, strigă, să luăm aminte: „Am avut în mînă acest volum, înainte de a fi fost expus” (este vorba de expoziția „Monumentae Romaniae Vaticana”); „Voi vorbi astăzi despre alte documente, cercetate de noi, ținute în mînă de noi la Arhiva secretă: documente despre bazilicile creștine, din primele veacuri, pe pământul dintre Dunăre și Mare – 17 la număr, cunoscute pînă acum –, despre episcopii Teotim și Evangelicus, despre biserica tomitana, care avea strânse legături cu biserica din Capadocia, loc pe care, printr-un schimb de scrisori între creștinii de aici și cei de acolo, s-a hotărît trimiterea rămășițelor pămîntești ale sfîntului Sava, martirizat la apa Buzăului, de goții lui Athanaric, în anul 372. Sunt, apoi, documente vorbind despre sfintul Niceta Remesianul, episcopul dacilor, la anul 414, despre sfinții Ioan Cassian și Dionisie cel Mic, Exiguul, și despre Aeticus Istricus (de la Histria Pontică), mari gînditori porniți din Dobrogea și deveniți străluciți ierarhi și învățați Ia Roma și la Bizanț” (pp. 11-12). Autorul revine și insistă cu privire la autoritatea și rolul lui Niceta. „Pe vremea cînd sfintul Cassian a pornit de pe valea Casimcea din Dobrogea de azi, să instituie monahismul occidental în părțile Marsiliei, sfintul Niceta, „apostol al dacilor”, cum este numit de sfintul Pâulin de Nola (bun prieten al sfîntului Niceta), scria De ratio ne fidei (Despre rațiunea credinței) și – lucru de căpetenie – compunea imnul Te Deum laudamus (Pre Tine, Doamne, Te lăudăm), păstrat azi în rugăciunea liturgică în toată lumea. Am ținut în mînă manuscrisul acestui imn…” (p. 31).
Expunînd o bogată documentație inedită ori constatarea directă, Dionisie Șincan insistă, argumentează, pune în lumină zone obscure, înlătură incertitudinea. Fiecare „tabletă” se constituie într-o adevărată lecție/expunere nemailăsînd loc ambiguității. Remarc o devoțiune totală față de foarte mulți, nu am informația pentru a spune toți, dintre cei ce s-au avîntat/ aventurat către luminița de la capătul tunelului, adăugind, fiecare, măcar o cît de mică parte spre consolidarea columnei noastre spirituale, la răsăritul îndepărtat unde trăiesc de două milenii „latinii Bizanțului”.
2007-08-11 (O carte pe zi)