Maria Balabaș :
9 piese găsite în arhive, păstrate de Enescu, dar niciodată incluse în lista oficială a creațiilor sale, exerciții de scriitură componistică sau dorința de a memora o prea trecătoare emoție. Pe parcursul a cîtorva zeci de ani, violonistul Șerban Lupu a căutat să descifreze personalitatea lui George Enescu din gesturi pe care doar cele mai uitate manuscrise le păstrează. Piesele cuprinse pe dublul album Unknown Enescu Necunoscut acoperă aproape 60 de ani, întreaga perioadă creatoare a muzicianului. De la „Legenda pentru vioară și pian“, compusă la 10 ani, la „Aubade“ în care e inserat Imnul regal al României, la piese ca „Airs dans le genre Roumain“ care pregătesc lucrări mature precum „Sonata a III-a în caracter popular românesc“. „Adeseori a trebuit să citesc cu lupa, deoarece, trebuie să recunosc, scriitura lui Enescu se dovedește dificilă, contorsionată chiar, pentru a nu spune plină de mîzgăleli...“ spune Șerban Lupu; tot el vorbește despre acel Enescu pe care l-ar vrea „accesibil și drag tinerilor violoniști, care vor descoperi cu încîntare aceste piese de mare melodicitate, amuzante sau de sorginte folclorică.“
Ascult, la rîndu-mi, aceste două CD-uri. Cum în societatea contemporană a fost anihilat criteriul „cel mai potrivit timp“ pentru a asculta o anume muzică, iau albumele cu mine în mașină, le convertesc în formate digitale și le ascult la căști mergînd cu bicicleta, le aduc în casă și le ascult dimineața și seara (uneori renunț datorită unei foarte tîrzii și zgomotoase lucrări publice), oricînd. Observ că-mi este greu să mă concentrez la sonoritatea viorii, surprind greu nuanțele de interpretare și, mai mult, trebuie să caut îndelung starea sufletească care să se împace firesc cu această muzică. Nu sînt nici cel dintîi ascultător de muzică, dar nici cel din urmă, m-am obișnuit pe parcursul timpului să particularizez fiecare experiență muzicală și deseori mă-ntreb care este, în cele din urmă, felul cel mai natural de a trăi acest act artistic. Și-atunci, pentru ce fel de societate este făcut acest album? Unul dintre răspunsuri vine de la compozitorul Theodor Grigoriu, citat de Șerban Lupu, care spune că: „Enescu a scris pentru o lume care poate nu o să existe niciodată, o lume mai bună, imaginară.“
Îmi plac mult momentele de violonistică solo, acele abia îngînate gesturi ale arcușului pe coarde, accentuările camerale de influență franceză sau germană care-l descoperă pe Enescu în diferite etape ale devenirii sale stilistice, suflul artistic care înconjoară fiecare lucrare. Noi avem la îndemînă, datorită acestor două CD-uri editate de Casa Radio, aproape 100 de minute de muzică, dar ele rezumă cercetarea, căutarea personală, o determinare artistică dincolo de orice încurajare sau aparentă deziluzie, a unui artist care, astfel, și-a definit propriul limbaj muzical violonistic și menirea socială.
Muzica va fi mereu expresia adîncă și onestă a mișcărilor lăuntrice. Unknown Enescu Necunoscut este una dintre acele prea puține apariții din viața culturală românească care invită la cunoașterea personajului genial, George Enescu, dincolo de stereotipii și gesturi festivizante. Șerban Lupu, împreună cu colegii săi muzicieni, scriu o istorie care a așteptat mult să apară. Pe acest Enescu, al lui, al lor, îl regăsesc aproape de gîndurile mele, de ceea ce mi-aș dori să fie, în cele din urmă, amprenta timpului în care trăiesc.
2013-12-31 (Dilema Veche)