Dumitru Avakian :
Violonistul Liviu Prunaru și pianista Dana Protopopescu sunt, la noi, protagoniștii acestei premiere discografice în ediție CD a integralei celor zece sonate beethoveniene pentru pian și vioară. Ediția a fost realizată de Editura Casa Radio pe parcursul a peste doi ani de stagii de imprimări, de audiții de lucru, de laborioasă alegere a materialului, de recompunere a întregului, proces împlinit cu concursul în adevăr substanțial al inginerului de sunet Viorel Ioachimescu. A rezultat o viziune unitară, bine structurată, a acestui magnific opus muzical cameral al clasicismului beethovenian.
Pe parcursul acestei ediții datorate lui Liviu Prunaru și Danei Protopopescu, remarcabilă se dovedește a fi distincția stilistică privind detalierea datelor celor trei etape ale devenirii duo-ului cameral pian-vioară la Beethoven. De la reminiscențe ale stilului galant – reminiscențe prezente pe parcursul celor trei sonate op. 12, exemple de măiestrie ale stilului vienez clasic – și până la marile opus-uri ale ciclului, Sonata op. 24, „a primăverii”, apoi cele trei sonate op. 30, de asemenea marea Sonată „Kreutzer”, în sfârșit opus-ul vizionar, Sonata în sol major, ultima lucrare a ciclului, întreg ansamblul beneficiază de o viziune coerentă, atent structurată, de la imaginea microevenimentelor discursului muzical și până la construcția mare a fiecărei lucrări în parte. Am în vedere claritatea, fermitatea actului artistic al construcției, departajarea eficientă a caracterelor tematice, pe de-o parte, și, pe de alta, natura funcțională, intimă, a relației muzicale a celor doi parteneri.
Frazarea pe care o dezvoltă Prunaru dispune de o vivacitate autentică, iar direcționarea acesteia este permanent captivantă; se poate vorbi de o suplețe a cărei sensibilitate condiționează însuși caracterul seducător al elocvenței discursului muzical, atunci când acesta este situat în zona lirică a comunicării, transparențele timbrale de care dispune acest tânăr maestru devin realmente fermecătoare.
Structura mare a ciclului este, firește, realizată grație implicării atente de mare claritate, de mare eficiență, pe care o dezvoltă pianista Dana Protopopescu, acest entuziasmant profesionist al domeniului muzical cameral; în acest caz, o sporită inițiativă în definirea actului artistic ar fi conferit un plus de profilare a discursului muzical cameral pe care îl susțin cei doi muzicieni.
Fiecare dintre membrii formației se situează, de ani buni, în circuitul valorilor muzicale europene; stabiliți în Elveția și, respectiv, în Belgia, Liviu Prunaru și Dana Protopopescu contribuie, indubitabil, la definirea în exterior a imaginii vieții noastre muzicale; o fac în calitate de ambasadori de bunăvoință, inclusiv atunci când încearcă a lansa acest impresionant triplu CD al sonatelor beethoveniene. Cu mai bine de două decenii în urmă prima, la noi, integrală discografică a acestor sonate beethoveniene – la acea dată în ediție LP, pe discuri de vinil – a fost realizată de pianistul Valentin Gheorghiu și violonista Silvia Marcovici; o reeditare a acelei ediții ar fi utilă astăzi. Este bine ca, de la o generație la alta, muzicienii noștri să aibă posibilitatea de a-și formula punctul de vedere asupra capodoperelor clasicismului muzical, să dispună de o nouă oportunitate privind lansarea în marele circuit european al valorilor. De această dată șansa a fost oferită de Editura Casa Radio, de Postul România Muzical – George Enescu.
2004-04-02 (România liberă)