Amalia Lumei :
Prof. univ. dr. Titus Vîjeu, prefațează antologia radiofonică a liricii magna înscrisă pe CD prin eseul „Vocea astrală“, esențial pentru înțelegerea și mai corecta situare a lui Emil Botta (15 septembrie 1911 - 24 iulie 1977) în galeria marilor artiști ai scenei românești. Totodată, intimitatea protagonistului care schimbă atâtea măști, rămânând, însă, mereu, el însuși, cu marea poezie, jucată pe scenă ori recitată pentru plăcerea anturajului privat, este pusă în lumina lunară a delicatelor alegeri ale poetului pe seama actorului. Scrisă atât pentru cunoscători, cât și pentru publicul mai tânăr, care nu a avut șansa de a-l prinde în viață pe marele actor, prezentarea lui Titus Vîjeu se citește empatic, cu emoție.
Discul a fost pregătit în cadrul programului sistematic de „Valorificare a Patrimoniului Radio România“, de către redactorii Lavinia Ivașcu și Maria-Elena Negoescu, realizator-coordonatorul Horia Pop, analistul media Gilda Rădulescu și documentarista Laura Vezeteu, Marilena Barabaș asigurând, în 2011, masteringul.
În cuprinsul discului, celebrul actor și poet recită cântul al V-lea din „Infernul“ lui Dante Alighieri, în traducerea lui George Murnu (înregistrat în 1971), un fragment din „Hamlet“ de William Shakespeare, tradus de Vladimir Streinu, „Craiul ielelor“ de J.W. von Goethe (recitat în 1967), „La belle dame sans merci“ de John Keats, tălmăcită de G. Murnu (1968), „Declarație“ de Heinrich Heine (1967), „Cugetările sărmanului Dionis“ de Mihai Eminescu (1969), „Ciobănașul“ din antologia Flori alese de Ovid Densusianu și un fragment din „Miorița“ (ambele înregistrate în 1971). Selecția îl surprinde pe Emil Botta la apogeul carierei sale interpretative, între 1967 și 1971, perioadă care, în istoria României a coincis și cu așa-numita relaxare ideologică de după dictatura lui Gh. Gheorghiu-Dej și dinainte de dictatura lui Nicolae Ceaușescu. Pe ultima, Botta nu avea să o mai trăiască, săvârșindu-se din viață în 1977.
Rostită romantic, cu tremur în glas și vibrant, marea poezie traversată de vocea actorului și selectată cu sensibilitatea empatică a poetului devine o aventură a cunoașterii și o vibrantă experiență pentru orice ascultător care îndrăgește performanța în artă.
2012-07-23 (Revista Apostrof, anul XXIII, 2012, nr. 7 (266))