Cronici
 
Cronică
Multimedia
 
Dumitru Avakian :

Este în adevăr una dintre cele mai așteptate producții discografice lansate la noi, în ultimele decenii, în contextul vieții muzicale românești. În seria de apariții "Maestro", Editura Casa Radio ne prezintă de această dată un dublu CD destinat a plasa un con de lumină asupra artei unuia dintre cei mai importanți maeștri români ai baghetei din perioada deceniilor de mijloc ale secolului trecut.

George Georgescu reapare aici în perspectiva șefului de orchestră de mare statură europeană. În deceniile de mijloc ale secolului XX, George Geoergescu se dovedește fi urmașul marelui Arthur Nikisch, personalitate muzicală copleșitoare a școlii germane, un veritabil părinte al artei moderne a dirijatului. Cele două discuri au meritul de a fi surprins câteva din momentele cheie ale carierei maestrului. Poemele simfonice datorate lui Richard Strauss au jalonat literalmente drumul lui George Georgescu, Fabulosul Till Eulenspiegel a fost una din lucrările cu care tânărul dirijor român își face debutul în fața muzicală berlineză. Lucrarea rămâne de atunci drept veritabil portdrapel al parcursului său în muzică, atât în țară cât și în străinătate, iar Moarte și transfigurație a fost inclus în programul concertului de revenire a maestrului, în anul 1947, în fața publicului bucureștean, după ani grei de interdicție.

Sunt mulți exegeți care îl consideră și astăzi pe George Georgescu drept unul dintre puținii muzicieni temeinic avizați asupra specificului muzicii maestrului german. Pe de altă parte, iată, trebuie amintit faptul că Simfonia ceaikovskiană Patetica face parte și ea dintre lucrările concertului cu care George Georgescu își face debutul dirijoral în viața muzicală a capitalei germane, la sfârșitul deceniului al doilea al secolului. În timp, a devenit o lucrare predilectă a maestrului.

Simfonia clasică, de Serghei Prokofiev, apare și ea pe acest dublu CD, căci tot George Georgescu este dirijorul care a creat prima audiție bucureșteană a lucrării în toamna anului 1927. Momentul de specială atracție al actualei ediții îl constituie prezentarea în primă audiție discografică a Concertului nr. 2 pentru pian și orchestră de Johannes Brahms, avându-l drept solist pe tânărul, pe atunci, Sviatoslav Richter, prezent în acel moment, în anul 1950, într-unul dintre primele sale turnee în afara granițelor Uniunii Sovietice. Alături de Orchestra Simfonică Radio poate fi audiată aici Orchestra Filarmonică "George Enescu" în imprimări ce datează până în anul 1963, anul anterior plecării dintre noi a maestrului.

Trebuie evocată în acest context munca regiei asupra sunetului, cea de masterizare a acestuia, efort datorat unor maeștri perfecționiști cum se dovedesc a fi Alexandru Pârlea și Andrei Barbu. În importantă măsură, imprimările de față și-au recăpătat claritatea și relieful sonor. Mulțumiri speciale trebuiesc aduse doamnelor Ioana și Tutu Georgescu în afara strădaniilor cărora actuala ediție discografică ar fi fost de neconceput.

2003-02-14 (Ziarul de duminică)