Cronici
 
Cronică
Multimedia
 
Daria Ghiu : Interviu pe care l-a acordat revistei „Noua literatură”

Cînd s-a lansat conceptul de „carte citită” în România? Cînd a intrat pe piață Editura Casa Radio și cu ce deziderate?

Cel căruia se pare că îi aparține copyright-ul asupra „mărcii înregistrate” de carte vorbită este chiar Nichita Stănescu, ideea unui asemenea produs editorial apărînd pe parcursul emisiunilor „Convorbirile de joi”, realizate de poetul Ion Drăgănoiu în anii ’70 (una din emisiunile culturale legendare de la Radio România).
Editura Casa Radio a apărut în urmă cu 10 ani (în 1998, la aniversarea a șaptezeci de ani de radiofonie românească), avînd un obiectiv programatic: repunerea în circulație a documentelor din arhivele radioului, devenite, prin prelucrare editorială și schimbare de suport, carte, CD, audiobook. Facem din capul locului precizarea – utilă probabil din punct de vedere metodologic) că există două accepții ale „cărții sonore” (sau audiobook):
1. Transpunerea unui conținut (literar, documentar etc.) pe suport sonor: compact disc, casetă. Această practică este foarte frecventă pe piața editorială anglo-saxonă, iar în România, Editura Humanitas a dezvoltat acest sector.
2. Crearea unui produs multimedia – CD-cartea (cuprinde atît text, cît și ilustrații și suport sonor).
Aceasta din urmă este formula favorizată de Editura Casa Radio, ce și-a propus prin colecțiile inaugurate să reunească graficieni importanți și realizare tehnică ingenioasă – pentru a-și atinge obiectivul de maximă valorizare a documentelor radiofonice.
Radioul public este deținătorul unei arhive unice – bunuri culturale inestimabile –, rezultată în urma a opt decenii de creație radiofonică, ceea ce face să apară ca firească opțiunea pentru o formulă editorială bazată pe exploatarea specificului radiofonic: cartea sonoră (audiobook).
La Tîrgul de carte Gaudeamus din toamna anului 2002, au fost lansate primele colecții de audiobook de pe piața de carte românească, la Editura Casa Radio. Este vorba de colecția „Radio-Prichindel” – colecție pentru copii, CD-cărți ce pun în circulație scenarii radiofonice ale unor capodopere din literatura română și universală; este vorba de un produs triplu: CD, text scris și ilustrații –, cu Făt-Frumos din lacrimă de Mihai Eminescu și Seria Ediții Sonore a colecției „Biblioteca Radio”, cu Sfaturi pe întunerec. Conferințe la Radio (1931-1940) de Nicolae Iorga. Acestea au fost urmate în primăvara lui 2003 de Colecția „Biblioteca de Poezie Românească”, Seria „Colecționarul de Voci”, lansată cu volumul Cartea vorbită de Nichita Stănescu.

Editura Casa Radio își propune mai degrabă să satisfacă gusturile actuale ale ascultătorilor de cărți audio sau să pună la dispoziția celor interesați fragmente sonore de arhivă?

Țintim, fără doar și poate, ambele obiective! Prin efortul de recontextualizare a documentelor de arhivă, de identificare a formulelor editoriale adecvate, ne propunem să fim în sintonie cu așteptările – și gusturile – publicului actual, pentru a asigura în acest fel o circulație reală, și cît mai largă, respectivelor „documente”.

Cum a evoluat piața românească de audiobook în ultimii ani, cînd pe piață au intrat și alți competitori?

Editura Casa Radio, avînd ca obiectiv valorificarea unui patrimoniu cultural unic, nu se află în raporturi concurențiale cu alte edituri de pe piață, ci mai degrabă în raporturi de „complementaritate”. De exemplu, în acest an aniversar Nichita Stănescu, dacă alți producători de audiobook au făcut apel la actori, remarcabili, precum Ion Caramitru sau Oana Pellea, numai Editura Casa Radio a putut reda cititorului/ascultătorului vocea lui Nichita Stănescu. Indiferent de ce dezvoltare ar recunoaște audiobook-ul pe piața de profil, ne place să credem că – prin bogăția și unicitatea fondurilor, prin originalitatea formulei editoriale și calitatea realizării tehnico-artistice – ne putem păstra un loc privilegiat.

Ce colecții de cărți audio și/ sau carte cu CD există în portofoliul Editurii Casa Radio? Care sînt colecțiile cu profil literar?

Este vorba de:
1. Colecția „Biblioteca de Poezie Românească”– Seria „Colecționarul de voci”, ce restituie, din fonoteca radio, voci ale unor mari poeți români, precum Nichita Stănescu, Bacovia, Arghezi, Blaga și, dintre contemporani, Mircea Cărtărescu și Ana Blandiana, rostindu-și propriile versuri. CD-urile sînt însoțite de volumele propriu-zise de poezii, ediții îngrijite de critici români.
2. „Biblioteca Radio” – Seria Ediții Sonore, ce pune în circulație conferințele rostite la radio de mari oameni de cultură: Mihai Ralea, Nicolae Iorga, Gala Galaction, Mircea Vulcănescu, Nicolae Cartojan.
3. Colecția „Radio-Prichindel” (Carte+CD+ilustrații de Vasile Socoliuc: Tudor Arghezi, Mihail Sadoveanu, Victor Eftimiu, Ion Creangă, Mark Twain, Jules Verne etc.)
4. Colecția „Lada de zestre”, ce pune în valoare înregistrări originale din Fonoteca Radio, provenind din toate zonele folclorice ale țării, care au păstrat intactă tradiția populară (Carte+CD: Hai la nuntă! Mică enciclopedie în documente radiofonice; Sus la masa raiului. Culegere de colinde din Fonoteca de Aur; Sherban Lupu, Arta lăutarilor – izvor al violonisticii moderne)
5. „Teatru la microfon” - Carte+CD: Mircea Cărtărescu, Levantul. Cîntul al unsprezecelea. CD-ul – producție a Teatrului Național Radiofonic distinsă cu premiul Uniter în 2003.
Dintre acestea, cele cu profil literar sînt „Biblioteca de Poezie Românească”, „Radio-Prichindel” și „Teatru la microfon”.

Care este cea mai prolifică și mai bine-vîndută colecție în prezent?

Colecția „Biblioteca de Poezie Românească” – Nichita Stănescu, Cartea vorbită este un adevărat fenomen și un bestseller al editurii; anul acesta ne aflăm la cea de-a treia ediție.

Cărțile audio pe care le lansați se bazează doar pe arhivele radio sau se creează și altele noi?

În mod programatic, Editura Casa Radio valorifică patrimoniul documentar al Radioului public.

Cum sînt selectate titlurile și numele care apar în colecțiile dvs.?

Oferta fiind foarte mare, dar posibilitățile de editare limitate, favorizăm un criteriu, să-i zicem așa, al „excelenței” – valoarea Fonotecii Radio, ținînd în mod constant cont de calendarul cultural al anului în curs, evenimente, aniversări. Un punct important în strategia noastră editorială îl constituie apelul la tineri critici ai fenomenului cultural românesc, cărora le încredințăm sarcina acelei „recontextualitări” a documentelor de arhivă, în dorința de a cîștiga noi categorii de cititori: Paul Cernat, Iulia Popovici. De asemenea, folosim și formula prezentării unui autor de către o personalitate a culturii române, cum este cazul volumului Poeme necunoscute de Mihai Eminescu, 23 de poeme alese și prezentare de Mircea Cărtărescu, sau Rar de George Bacovia – 28 de poeme rostite de Bacovia și prezentate de Bogdan Ghiu.

Judecînd după vînzări, putem spune că interesul pentru cărți audio a crescut semnificativ în ultimii 10-20 de ani sau el a existat dintotdeauna, din partea unei categorii de public?

Probabil în creștere, prin fenomenul „democratizării” accesului la mijloacele tehnice adecvate.

Ce fel de public au în vedere colecțiile „Poezie românească”, „Biblioteca Radio” și „Repere XXI”?

Publicul generalist de la Radio România, dar cu țintă sigură pe cel al Radio România Cultural.

Dat fiind numărul foarte mare de înregistrări-document, care însumează 132 000 de ore, aveți în vedere lansarea unui număr mai mare de colecții?

Da, în funcție de politica financiară a instituției care susține acest demers editorial.

Cum poate intra publicul interesat de fragmente din arhiva radio în posesia lor, dacă nu sînt încă publicate?

Despre acces real la arhive se va vorbi în momentul cînd vom începe procesul digitizării, pentru demararea căruia am strîns în 2007 peste 1000 de semnături pe Apelul pentru salvarea memoriei Radioului.

2008-11-15 (Noua literatură, nr.19, anul II)