prof. univ. dr. Grigore Constantinescu :
Ecoul celor două oratorii bizantine, capodopere singulare în muzica vocal simfonică de inspirație ortodoxă, au fost studiate și apoi publicate de către una dintre cele mai importante case de editură muzicală de pe cuprinsul Germaniei: Bärenreiter Verlag, Kassel. În 1969 Oratoriul bizantin „Nașterea Domnului” și, în 1971, "Patimile și Învierea Domnului".
Prestigiul acesta internațional, după plecarea în neființă a artistului, în anul 1963, simbolizează mai mult decât orice dreptul la posteritate care i-a fost oferit de țara natală și Europa. Drumul spre publicul românesc a fost deschis, pentru "Oratoriul de Crăciun", de către George Enescu, în 1946, în fruntea Filarmonicii bucureștene și a coralei „România”, Oratoriul de Paște fiind prezentat prima oară un an mai târziu, cu Constantin Silvestri conducând aceleași formații. Nu ne surprind dificultățile integrării acestor capodopere în viața muzicală națională până după 1990, memoria înregistrării salvând de la uitare numai prima dintre capodopere, "Oratoriul de Crăciun", în discuri LP Electrecord.
De-a lungul ultimilor ani, maestrul Horia Andreescu și-a dedicat cu generozitate eforturile pentru a înregistra și "Oratoriul de Paști. Patimile și Învierea Domnului", oferind o superbă versiune interpretativă, în premieră absolută pe un album CD, la Editura Casa Radio, eveniment ce s-a desfășurat în aura de lumină a zilelor dinaintea sărbătorilor pascale din acest an. Orchestra Națională Radio și Corul academic dirijat de Dan Mihai Goia colaborează cu soliști de primă valoare: baritonul Eduard Tumagian, mezzo-soprana Gabriela Popescu, basul Mircea Moisa, sopranele Alina Bottez și Simonida Lutescu, tenorul Răzvan Săraru, bas-baritonul Constantin Cocriș.
2010-04-04 (CIMEC)